Öncelikle dikkatle izlemesi gerektiğini söyleriz. Daha sonra bir açıklama yaparız. Daha sonra malzemelerin ne olduklarını tek tek incelemelerine olanak sağlarız. Deneyin detaylı olarak yapmaya başlarız. Her aşamada merak uyandırıcı, dikkat çekici eylemlerde bulunuruz. Sonra sorular sorarak cevaplarını öğrencilerden alırız ve böylece deneyi pekiştirmiş oluruz.
FEN EĞİTİMİ/ÖĞRETİMİ İÇİM ÖĞRETMENİN YAPMASI GEREKEN İŞLEMLER
- Her çocuğa deneyin yada faaliyetlerin bir parçası için fırsat vermeli.
- Her şeyi mümkün olduğunca güvenilir yapmalı. Bunun için deneyleri önceden yapmalı, tecrübe kazanmalı.
- çocuklara karşı sabırlı olmalı.
- Faaliyetin ne kadar süreceğine çocuklar karar vermelidir.
- Öğrencilerin dikkati kısa süreli olduğu için uzun süreli faaliyetler yerine kısa süreli faaliyetler planlanmalı.
- Öğrencilere açık ve anlaşılır sorular sormalı.
- Çocuklara cevaplar için yeterli süre verilmeli.
- Doğru olmayan anlamsız cevapları da dinlemeli.
- Aktiviteleri zenginleştirmeli.

Temel Süreçler
Gözleme, sınıflandırma, karşılaştırma, iletişim, sonuç çıkarma, ölçme ve sayıları kullanma, uzay ve zaman ilişkilerini kurma, yordama önceden kestirmedir.
A ) Gözlem : Gözlem yapmada çocuk bütün veya olabileceği kadar çok sayıda duyu organını kullanmayı öğrenir; görme, koklama, duyma, tat alma, dokunma.
Çocukların gözlem yapmasına yardımcı olacak aktiviteler şunlardır..
- Görme; fasulye tohumunun büyümesini izlemek, yüzen balığı seyretmek, oyun alanındaki gölgeleri takip etmek.
- Dokunma; çiçeklerin yapraklarına dokunarak düz mü yoksa dikenlimi olduğunu hissetmek.
- Koklama; meyveyi koklamak, pişen yemeği yada bir çiçeği koklamak gibi.
- Tatma; pişen yemeğin tadına gözlerini kapatarak bakma, yine gözleri kapalıyken soğan ve elmanın tadına bakıp ne olduğunu anlamak.
- Duyma; dışarıdaki rüzgarın veya sokaktaki trafik seslerini dinlemek, aynı zamanda seyretmek.
B ) Sınıflandırma : Sınıflandırma; nesneleri, insanları yada olayları özelliklerine göre kategorilere ayırmaktır.
C ) Karşılaştırma : Çocuklar nesneler arasında karşılaştırmalar yaparlar bu karşılaştırma yeteneği onun sıralama yapma becerisinin gelişmesine yardımcı olur.
D ) İletişim : Çocukların düşüncelerini aydınlatmak ve diğerleriyle ilişki kurma becerisini kazanmaları; neyi nasıl gözlediklerini, sonuca nasıl ulaştıklarını belirtmesidir.
ÇOCUKLARIN İLETİŞİMLERİNİ TEŞVİK İÇİN ŞU FİKİRLER VE BAŞLIKLAR ÖNERİLE BİLİR :
- Canlı varlıklar ; Kedi yavrusuyla bir insanın benzerliği nedir? Kedi ve köpek yavruları nasıl beslenir?
- Nesnelerin özellikleri ; Çocuk çevresindeki nesneleri tanımada şu kelimeleri kullanmaya teşvik edilmelidir; zor, düz, yumuşak, geniş, sert, parlak, şişman, ince, dar, yapışkan, gürültülü, olgun, sıcak, soğuk, vs.
- Duygular ; Çocuklara kendilerini nasıl hissettiklerini, doğum günü pastalarını gördüklerinde ne hissettiklerini öğrenebiliriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder